Een verkeerd geinterpreteerde overdracht. Een spoedbeslissing die achteraf niet de juiste bleek. Of een patient die zich onvoldoende gehoord voelt en een klacht indient. Herkenbaar? In de dagelijkse praktijk van de zorg zijn fouten en misverstanden nooit helemaal uit te sluiten hoe zorgvuldig je ook werkt.
Juist op die momenten is het cruciaal dat je weet hoe je professioneel en menselijk handelt. Niet alleen voor het herstel van vertrouwen bij patienten, maar ook om mentale schade bij jezelf en je collegas te voorkomen. Want wie geen steun krijgt na een zorgincident, raakt sneller opgebrand, wordt onzeker in handelen en kan zelfs besluiten het vak te verlaten. De druk op de zorg is al hoog genoeg fouten mogen geen voedingsbodem worden voor uitval of verloop.
Tijdens deze driedaagse cursus leer je hoe je effectief en empathisch omgaat met klachten en tuchtprocedures. Je krijgt inzicht in de juridische kaders van het klachtrecht en tuchtrecht en je leert over herstelgerichte communicatie met patiënten en hoe je collegas ondersteunt na een incident. Je versterkt je professionele weerbaarheid en draagt bij aan een open zorgcultuur waarin werkplezier en veerkracht centraal staan.
La Vie Meeting Center ligt op een steenworp afstand van de beroemde Utrechtse grachten. La Vie is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Kom je liever met de auto, dan kun je tegen betaling parkeren in Qpark La Vie. Uitrijkaarten zijn verkrijgbaar bij de receptie.