Diagnostiek en behandeling van obesitas

Bij obesitas wordt vaak gedacht aan een (veel te) hoog BMI als gevolg van een ongezonde leefstijl. In deze cursus laat prof. dr. Liesbeth van Rossum zien dat dit weliswaar een grote rol speelt, maar zeker niet altijd het geval is. Er wordt eerst behandeld wat obesitas precies is, hoe het ontstaat en wat/hoe/welke (veelal onbekende) functies onze vetmassa heeft. Vervolgens wordt er uitgelegd tot welke andere aandoeningen obesitas kan leiden als zogenoemde ‘gateway disease’. Daarna komt de diagnostiek aan bod. Er wordt een verscheidenheid aan causale factoren besproken, zoals leefstijl, sociale cultuur, slaap, mentale factoren, hormonen, medicijngebruik en enkele zeldzamere oorzaken. U leert vervolgens hoe obesitas behandeld kan worden met leefstijlinterventies, farmacotherapie en bariatrische chirurgie. Liesbeth sluit de cursus af met een blik op de mogelijkheden voor enerzijds preventie en anderzijds de behandeling van obesitas in een maatschappelijke context. Het Nationaal Preventieakkoord komt hierbij ook aan bod. Met een abonnement op CME-Online heeft u altijd en overal toegang tot ruim 55 cursussen. Ook voor uw assistenten hebben we een ruim aanbod met cursussen. Zo kunt u de nascholing voor heel uw team goed en gemakkelijk regelen.

Online, Online

Meer nascholingen van CME Online