Kinderziektes, vlekjes en vaccins

Voor veel ouders is huiduitslag en eventuele bijkomende koorts bij hun kind een reden om contact op te nemen met de huisarts. Vaak is de uitslag onschuldig, maar soms is er sprake van een aandoening die behandeld en/of gemeld moet worden. In deze cursus staat infectieus exantheem centraal; dat zijn de exanthemateuze kinderziekten zoals waterpokken, mazelen en rodehond. Het doel van de cursus is u te ondersteunen bij het opstellen van de differentiaaldiagnose en het vaststellen van uw beleid bij kinderen met huiduitslag en eventuele bijkomende koorts. In het begin van deze cursus komt de diagnostiek bij kinderen met huiduitslag aan bod. Wanneer u het klinisch beeld beoordeelt bij een kind met huiduitslag, is een aantal aspecten zeer belangrijk: vaststellen van eventuele koorts, de behandeling van koorts en koortsconvulsies vaststellen van de soort(en) eruptie(s) bij het kind differentiëren tussen allergisch exantheem en infectieus exantheem differentiëren tussen inflammatoir exantheem en infectieus exantheem differentiëren tussen de verschillende vormen infectieus exantheem Daarna komen de exanthemateuze kinderziekten aan bod. Er wordt ook aandacht besteed aan de epidemiologie, vaccinatie en preventieve maatregelen. Met een abonnement op CME-Online heeft u altijd en overal toegang tot ruim 55 cursussen. Ook voor uw assistenten hebben we een ruim aanbod met cursussen. Zo kunt u de nascholing voor heel uw team goed en gemakkelijk regelen.

Online, Online

Meer nascholingen van CME Online