Dyspareunie bij vrouwen

Dyspareunie is een veelvoorkomende klacht bij vrouwen en kan een uiting zijn van verschillende aandoeningen. Dyspareunie met een somatische oorzaak (infecties, huidaandoeningen, postmenopauzaal) kan de huisarts meestal goed behandelen en begeleiden. Ook bij de chronische vulvaire pijn, vulvodynie, heeft de huisarts een belangrijke rol. In de cursus wordt aandacht besteed aan de klachten, oorzaken, achtergronden en diagnostiek van dyspareunie en behandeling. U leert dat dyspareunie een uiting kan zijn van zowel somatische aandoeningen als van seksuele problematiek en pijngedrag. Duidelijk wordt gemaakt hoe u hierin kan differentiëren. Naast de anamnese maakt het lichamelijk onderzoek een belangrijk onderdeel uit van de diagnostiek. In de cursus worden van de vulva diverse diagnoses à vue getoond. Hierdoor kunt u beter beargumenteerd een behandeling starten. Zowel een somatische behandeling als uitleg en adviezen zijn belangrijke elementen in de behandeling. Er is in deze cursus speciale aandacht voor vulvodynie, een aandoening die voor de huisarts minder bekend is en in de NHG-Standaard Seksuele klachten PVD (provoked vestibulodynia) genoemd. Dit symptomencomplex wordt soms verward met een candida-infectie en kan onterecht aanleiding zijn tot het langdurig of veelvuldig voorschrijven van niet-werkzame crèmes. Ook kan het leiden tot verwijzing naar een gynaecoloog of dermatoloog zonder dat aandacht wordt besteed aan de factoren die PVD in stand houden. Herkennen van PVD en vroegtijdig behandelen of verwijzen naar een seksuoloog kan voorkomen dat de seksuele klachten zich verergeren en leiden tot een somatoforme stoornis of relationele problemen Met een abonnement op CME-Online heeft u altijd en overal toegang tot ruim 55 cursussen. Ook voor uw assistenten hebben we een ruim aanbod met cursussen. Zo kunt u de nascholing voor heel uw team goed en gemakkelijk regelen.

Online, Online

Meer nascholingen van CME Online