Herken je dit in je werk als docent of praktijkopleider?
Studenten komen onvoorbereid naar de les.
Ze nemen weinig eigen verantwoordelijkheid voor hun leerproces.
Het is lastig om alle studenten te activeren en recht te doen aan hun verschillende beginniveaus.
De motivatie is vaak gericht op korte termijn (studiepunten halen) in plaats van op het ontwikkelen van vaardigheden voor de toekomst.
Werkbegeleiders en praktijkopleiders ervaren een gebrek aan tools om studenten te begeleiden in zelfregulerend leren.
Hoe zorg je ervoor dat studenten écht aan de slag gaan? Hoe richt je een rijke leeromgeving in die stimuleert en motiveert? Welke strategieën helpen om eigenaarschap en zelfregulering bij studenten te bevorderen?
Tijdens deze Masterclass duiken we in de psychologie achter motivatie en gedrag. We laten zien hoe je de regie over leren op een effectieve manier bij studenten kunt leggen, zonder ze aan hun lot over te laten. Want:
Te veel sturing drukt de motivatie de kop in, te weinig sturing leidt tot doelloos zwemmen zonder grip op het leerproces.
Met toonaangevende experts zoals Ilona Boomsma, Martijn Leenknecht, Miriam Boer en Barend Last krijg je wetenschappelijke inzichten en praktische tools om motivatie en eigenaarschap te versterken.