In hoger management- en directiefuncties is het essentieel om te richten op strategische en leiderschapsverantwoordelijkheden binnen de organisatie. Dit omvat het ontwikkelen en implementeren van strategische plannen, het sturen van operationele processen en het nemen van beslissingen die de algehele prestaties en groei van de organisatie beïnvloeden. Leiders in deze posities moeten leiderschap kunnen tonen, effectief kunnen communiceren en in staat zijn om complexe zakelijke uitdagingen aan te pakken en op te lossen. Leidinggeven in zorg en onderwijs vereist dus zowel managementvaardigheden als een diepgaand begrip van de specifieke behoeften en uitdagingen van deze sectoren. Het succesvol aanpakken van deze uitdagingen vraagt empathie, creativiteit en samenwerking met een toegewijd team. Het is een verantwoordelijke job die vraagt om inzicht, kennis, vaardigheid, reflectie en moed. Door passie en bezieling uit te stralen, creëert een leider een omgeving waarin medewerkers gemotiveerd zijn om doelen na te streven, uitdagingen te overwinnen en het beste van zichzelf te geven. Vanuit dit perspectief is deze eendaagse cursus ontwikkeld voor leiders in het hoger management- en directiefuncties, die: inspiratie willen opdoen voor de uitoefening van hun vak effectief en bezielend willen sturen dialooggericht en coachend willen werken adequaat kunnen omgaan met weerstand overeind willen blijven in de (weerbarstige) praktijk Na enkele theoretische instructieblokken wordt de overstap gemaakt naar de praktijk, waarin voldoende ruimte is voor inbreng van eigen casuïstiek. Hoofddocent Drs. Guus Feron heeft uitgebreide ervaring in management- en directiefuncties opgebouwd. Met een achtergrond als jeugdhulpverlener en een studie in Comparative European Social Studies aan de University of North London, is hij uitgegroeid tot een expert in zijn vakgebied. Zijn brede theoretische kennis en praktische ervaring fungeren als een bron van inspiratie voor professionals en stimuleren hen om bevlogen en effectief leiderschap na te streven.