Opioïden - Voorschrijvers, POH-GGZ, apothekers

Accreditatie Bureau Cluster 1 (ABC1), NVvPO, NAPA, VSR
Gratis
Dinsdag 31 december 2024

Deze cursus geeft voorschrijvers en apothekers voldoende kennis om patienten op een veilige manier te behandelen met opioiden. Ook gaat de cursus in op de begeleiding bij afbouw en staken. Dit is een basiscursus en daarmee minder geschikt voor anesthesiologen en pijnverpleegkundigen.Weet jij wanneer je als arts of apotheker extra voorzichtig moet zijn bij het voorschrijven of afleveren van opioiden? Na het volgen van deze cursus heb je voldoende kennis om patienten op een veilige manier met opioïden te behandelen. Je weet bij welke vormen van opioïden een goede keus zijn. Aan de hand van casuistiek gaan we in op de problemen die je als voorschrijver of apotheker kan tegenkomen bij het gebruik van opioiden, zoals hyperalgesie, tolerantie en verslaving. Ook leer je hoe je gebruikers die willen stoppen met opioiden kan begeleiden.

Na het volgen van deze cursus heb je voldoende kennis om patienten op een veilige manier met opioiden te behandelen. Na afronding ken je: verschillende vormen van pijn en hun behandeling de plaats van opioiden in de behandeling van pijn de bijwerkingen van opioiden en kun je: patienten voorlichten over het veilig gebruiken van opioïden potentieel gevaarlijk gebruik van opioïden herkennen patiënten begeleiden bij het afbouwen van opioïden

Accreditatie Bureau Cluster 1 (ABC1), NVvPO, NAPA, VSR

,