Cardiovasculair risicomanagement

3 punten (in aanvraag)
Dinsdag 31 december 2024

Ook jij hebt een belangrijke rol in cardiovasculair risicomanagement (CVRM). CVRM is erop gericht om hart- en vaatziekten te voorkomen bij patiënten met een verhoogd risico hierop. En als er al hart- en vaataandoeningen zijn, is het doel van CVRM om te zorgen dat de aandoening(en) niet erger worden. Patienten worden vaak gecontroleerd door de huisarts of de POH, maar ook jij hebt een belangrijke aandeel. Patienten vragen bijvoorbeeld bij jou herhaalmedicatie voor bloeddruk- en/of cholesterolverlaging aan, of ze komen op je spreekuur om de bloeddruk te laten controleren. Dan moet je wel goede uitleg kunnen geven. In deze 3 uur durende scholing leert huisarts Michael Kijser je onder meer de risicofactoren en de achtergronden daarvan. Je krijgt uitleg over CVRM en over het gebruik van de risicotabel. Je leert over hypertensie en hyperlipidemie en je krijgt uitleg over de medicatie zoals die staat genoemd in de Multidisciplinaire richtlijn CVRM. Met deze kennis kun jij je patienten goede uitleg en de juiste adviezen geven. Deze scholing is bedoeld voor doktersassistenten die al (beperkt) CVRM doen en hun kennis aan willen scherpen en voor doktersassistenten die meer op het gebied van CVRM willen doen.

Risicofactoren voor hart- en vaatziekten en de oorzaken ervan

Cardiovasculair risicomanagement

Medicatie bij hypertensie en hyperlipidemie

Bloeddrukcontrole

Bloedonderzoek: wat en waarom?

Gebruik van de risicotabel

Beginselen van risicocommunicatie