ADHD bij meisjes en vrouwen | Webinar

Maandag 24 juni 2024
van
10:30 tot 12:00

Jongens worden vaker gediagnosticeerd met ADHD dan meisjes. Uit onderzoek blijkt zelfs dat bij jongens twee tot drie keer vaker de diagnose gesteld wordt. Bij meisjes wordt ADHD veelal over het hoofd gezien, doordat de symptomen op een andere manier tot uiting komen. Hierdoor wordt de diagnose vaker gemist of pas jaren later gesteld. Zo blijkt ook dat meisjes de diagnose ADHD gemiddeld vijf jaar later krijgen dan jongens. Niet-gediagnosticeerde meisjes en vrouwen met ADHD zullen niet de zorg ontvangen die zij wel hard nodig hebben. Dit kan van negatieve invloed zijn op de kwaliteit van het leven en geeft een verhoogde kans op het ontwikkelen van onder meer een stemmings- en angststoornis. Om te voorkomen dat ADHD onbehandeld blijft is het belangrijk dat zorgprofessionals beter op de hoogte zijn van de symptomen van ADHD bij meisjes en vrouwen en moet er verder gekeken worden dan enkel het gedrag. Jongens worden vaker gediagnosticeerd met ADHD dan meisjes. Uit onderzoek blijkt zelfs dat bij jongens twee tot drie keer vaker de diagnose gesteld wordt. Bij meisjes wordt ADHD veelal over het hoofd gezien, doordat de symptomen op een andere manier tot uiting komen. Hierdoor wordt de diagnose vaker gemist of pas jaren later gesteld. Zo blijkt ook dat meisjes de diagnose ADHD gemiddeld vijf jaar later krijgen dan jongens. Niet-gediagnosticeerde meisjes en vrouwen met ADHD zullen niet de zorg ontvangen die zij wel hard nodig hebben. Dit kan van negatieve invloed zijn op de kwaliteit van het leven en geeft een verhoogde kans op het ontwikkelen van onder meer een stemmings- en angststoornis. Om te voorkomen dat ADHD onbehandeld blijft is het belangrijk dat zorgprofessionals beter op de hoogte zijn van de symptomen van ADHD bij meisjes en vrouwen en moet er verder gekeken worden dan enkel het gedrag.

Online, Online

Meer nascholingen van Leids Congres Bureau