Hartfalen

in abonnement

Hartfalen is een neurohormonale ontregeling die samenhangt met de pompfunctie van het hart. Er zijn tal van verschijningsvormen van hartfalen, wat ertoe leidt dat het een heterogeen ziektebeeld is. Afhankelijk van de verschijningsvorm wordt het ziektebeeld met verschillende diagnostische methoden geëvalueerd. Tussen 20 en 30% van de mensen krijgt te maken met hartfalen, meestal als zij ouder zijn dan zeventig jaar. Momenteel heeft ongeveer 1% van de volwassen bevolking deze aandoening (circa 130.000). De verwachting is dat dit aantal door de vergrijzing sterk zal toenemen, tot minstens de helft meer hartfalenpatiënten in 2025 (schatting: 195.000). Jaarlijks komen er in Nederland tussen de 28.000 en 44.000 nieuwe hartfalenpatiënten bij. Bij ruim 6.000 overledenen wordt als hoofddoodsoorzaak hartfalen vermeld. In 2014 stierven 2905 mannen (gemiddelde leeftijd 83 jaar) en 4202 vrouwen (gemiddelde leeftijd 87 jaar) aan chronisch hartfalen (Bron CBS).

Deze cursus is gesplitst in een module over diagnostiek en een module over behandeling. In de module Behandeling komen verschillende groepen medicamenten aan bod: diuretica, ACE-remmers, bètablokkers, aldosteronantagonisten, angiotensine-II-receptorantagonisten, digoxine, vaatverwijders en calciumantagonisten. In deze cursus treft u recente inzichten aan over de waarde van deze middelen bij ouderen met complexe pathologie en een beperkte levensduur. Tevens worden een tweetal medicamenten die in de laatste jaren meerwaarde hebben aangetoond besproken.

Deze cursus bestaat uit twee modules en een eindtoets.

• bent u bekend met de problematiek van het definiëren van hartfalen
  • kunt u de vele oorzaken van hartfalen benoemen
  • heeft u kennis van de pathofysiologie van hartfalen
  • bent u bekend met de verschillende verschijningsvormen van hartfalen
  • kunt u aangeven welke diagnostische middelen u ter beschikking staan
  • kunt u symptoom-gestuurde therapeutische keuzes te maken
  • bent u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rond palliatief hartfalen

Het abonnement voor huisartsen geeft u het recht om met het cursusaanbod maximaal 25 accreditatiepunten per abonnementsjaar te behalen. Een abonnement kost € 599,- per persoon per jaar en wordt afgesloten voor de periode van een jaar.

,

Meer nascholingen van CME Online