Dementie bij mensen met een verstandelijke beperking | Zuid-Nederland

Woensdag 27 mei 2020
van
09:00 tot 16:00

Door de stijgende levensverwachting komt dementie bij mensen met een verstandelijke beperking steeds vaker voor. Op 40-jarige leeftijd heeft 25% al symptomen van deze ziekte. Het vroegtijdig herkennen van dementie bij mensen met een verstandelijke beperking is vaak lastig, maar wel belangrijk om de kwaliteit van leven hoog te houden. Symptomen zoals geheugenproblemen, trager handelen, verslechtering van de motoriek en spraakproblemen worden pas laat als dementie herkend.

Als zorgverlener speelt u een belangrijke rol in de signalering en begeleiding van cliënten met dementie en een verstandelijke beperking. Weet u waar u op moet letten bij het signaleren van dementie? Hoe u uw cliënt actief houdt? Wat u wel en niet moet doen met prikkels? En hoe u kunt ondersteunen bij gevorderde dementie?

Herken dementie bij mensen met een verstandelijke beperking en leer wat u kunt doen om de kwaliteit van leven hoog te houden.

Onder leiding van dagvoorzitter Peter Paul de Deyn, neuroloog en directeur Alzheimer Research Center UMCG, hoogleraar Universiteit van Antwerpen, krijgt u onder meer antwoord op onderstaande vragen:

• Waar moet u op letten bij (vroeg)signalering van dementie?
  • Welke signalen wijzen op psychische klachten bij mensen met een verstandelijke beperking en dementie?
  • Hoe helpt u uw cliënt met slikproblemen?
  • Hoe gaat u om met etische vraagstukken en dilemma's?

Inntel Hotels Art Eindhoven, Eindhoven