Online scholing Interculturele communicatie

een kwestie van kennis, houding en vaardigheden

Mede door de immigratie in de laatste zestig jaar is de samenstelling van de Nederlandse bevolking in sociaaleconomisch, cultureel en levensbeschouwelijk opzicht heel divers. Met de  instroom van nieuwe groepen vluchtelingen (uit met name Syrië, Eritrea, Irak, Afghanistan en Oekraïne) is die diversiteit versterkt. De verander(en)de samenleving leidt er toe dat huisartsen, doktersassistenten en POH’s steeds meer te maken krijgen met patiënten en hun naasten, die een andere culturele en levensbeschouwelijke achtergrond hebben dan zijzelf.

Dat betekent dat zij kennis maken met voor hen onbekende opvattingen over ziekten en beperkingen, manieren om hulp te zoeken en visies op leven en dood. Tevens kunnen opvoedings- en levensstijlen en daarbij passende opvattingen over het dagelijks functioneren van patiënten anders zijn dan zorgverleners gewend zijn. De vraag rijst hoe zorgprofessionals hier passend op kunnen reageren en op welke wijze zij hierover met patiënten en hun familie kunnen communiceren.

Lees meer

Opleidingsinformatie

  • Praktijkondersteuners, Huisartsen
  • Communicatie, Professionaliteit, Samenwerking
  • Dinsdag 01 Oktober 2024
  • Thuis - Live online learning
  • 19.00 - 21.00 uur
  • 2 accreditatiepunten
  • Dhr. C. Hoffer
  • € 99,00
Beschikbaarheid: nog 18 plaatsen
Aanmelden volgende scholing Naar winkelwagen

Omschrijving

In deze online scholing staat deze vraag centraal. Het doel is tweeledig. Ten eerste zal met de deelnemers worden besproken welke invloed cultuur en levensbeschouwing hebben op hun werk. Ten tweede worden tips gegeven hoe zij daar in de praktijk mee om kunnen gaan. In dit verband zal worden uitgelegd wat een dynamische benadering van het begrip cultuur inhoudt. In lijn daarmee wordt met het Culturele Interview geïntroduceerd. Dit is een methodiek om het gesprek tussen zorgverleners en patiënten met een andere culturele achtergrond te stimuleren.

De bijeenkomst wordt geleid door Cor Hoffer, cultureel antropoloog en socioloog. Hij deed onderzoek naar de besnijdenis van islamitische jongens én naar joodse, christelijke, islamitische en humanistische opvattingen over orgaandonatie. In 2000 is hij aan de Universiteit Leiden gepromoveerd op een proefschrift over volksgeloof en religieuze geneeswijzen onder moslims in Nederland. Van 2002 tot 2014 werkte Cor als trainer en onderzoeker cultuursensitief werken bij GGZ-organisatie Parnassia Groep. Thans verzorgt hij als zelfstandige trainingen voor diverse beroepsgroepen in de gezondheidszorg: onder meer huisartsen, wijkverpleegkundigen, GGZ-professionals en bedrijfsartsen.

 

Leerdoelen

  • inzicht in hetgeen een cultuursensitieve benadering in de praktijk inhoudt
  • inzicht in de belevingswereld van patiënten met een andere culturele en levensbeschouwelijke achtergrond en de invloed daarvan op ziekteopvattingen en hulpzoekgedrag
  • inzicht in de eigen cultuur en de betekenis daarvan voor het contact met cultureel anderen
  • tips voor het aanleren van vaardigheden om voorgaande inzichten toe te passen in de praktijk

Programma

  • Uitleg opzet en doelen, kennismaking
  • Migratie en mogelijke gevolgen
  • Bespreking begrippen cultuur, levensbeschouwing en religie
  • Interactieve bespreking van invloed cultuur op ziekteopvattingen, hulpzoekgedrag en communicatie tussen zorgverleners en patiënten
  • Uitleg dynamische benadering van cultuur, Culturele Interview, oefening in tweetallen en nabespreking
  • Bespreking positie migrantenouderen
  • Bespreking identiteitsvorming migrantenjongeren en opvoedingsstijlen
  • Inzet tolken en werkhouding (hoe kun je omgaan met conflicterende waarden en normen in het werk)