Online scholing Triage spoedgesprekken

De meest complexe triagegesprekken gaan om leven of dood

De meest complexe triagegesprekken zijn spoedgesprekken. We hebben het hierbij over gesprekken waar het om leven of dood gaat. 

De complexiteit heeft te maken met tijdsdruk, stress en emoties. Emoties zowel bij de patiënt/beller als bij de doktersassistent/triagist. Denk hierbij aan angst, onzekerheid, verdriet maar ook irritatie en agressie. Je kennis en kunde als doktersassistent/triagist wordt op de proef gesteld. Je moet je medische kennis paraat hebben, snel de juiste beslissing kunnen nemen, elke minuut telt. Ook moet je de regie durven nemen, de beller of patiënt snel de juiste instructies kunnen geven en ondertussen zorgen dat de ambulance en/of huisarts met spoed gaan rijden. Er komt veel op je af op zo'n moment. 

Of je nu veel of weinig ervaring hebt als doktersassistent/triagist, dit blijft een uitdaging! Dit komt mede doordat dit soort gesprekken niet dagelijks voorbij komen, wat maakt dat men over het algemeen weinig ervaring heeft met spoedgesprekken. 

Tijdens deze scholing gaan we de diepte in m.b.t. spoed casuïstiek met daarbij behorende uitleg en informatie m.b.t. bepaalde ziektebeelden, denk o.a. aan koortsstuipen, CVA, shock en reanimatie. Ook maken we gebruik van filmpjes, en gaan we spoedgesprekken beluisteren.

Lees meer

Opleidingsinformatie

  • Doktersassistenten, Triagisten
  • Communicatie, Kennis-en-wetenschap, Medisch handelen
  • Dinsdag 09 April 2024
  • Thuis - Live online learning
  • 19.00 - 22.00 uur
  • 3 accreditatiepunten
  • Mevr. Y. Kraaijenbrink
  • € 137,50
Beschikbaarheid: Vol
Aanmelden volgende scholing Naar winkelwagen

Leerdoelen

Aan het einde van de scholing kan de deelnemer:

  • de 1e fase juist interpreteren en daarbij de juiste afweging maken m.b.t. wel of niet ABCDE stabiel. (bewustwording doel ABCDE)
  • veilig en methodisch triëren onder tijdsdruk.
  • de alarmsymptomen herkennen bij de verschillende ziektebeelden.
  • de juiste adviezen geven m.b.t. spoed casuïstiek.
  • de Triagewijzer juist hanteren bij hoge urgenties.
  • informatie m.b.t. de verschillende ziektebeelden en achtergrondinformatie terug vinden in de Triagewijzer.
  • de regie nemen in het gesprek.
  • omgaan met emoties, paniek en weerstand.
  • zelfverzekerd de spoedlijnen opnemen.

Programma

Deel 1
Introductie/leerdoelen.

Er wordt gestart met het inventariseren van de leerdoelen van de deelnemers. Waar lopen zij tegenaan? Wat wil men leren?

Deel 2
Bewustwording functie ABCDE en toestandsbeeld.

We gaan het geheugen opfrissen m.b.t. de ABCDE en toestandsbeeld, hoe zat het ook alweer? Hoe zet je de ABCDE methodiek in bij een spoedgesprek? De ABCDE op de juiste manier uitvragen en de juiste conclusie trekken is van belang om snel en efficiënt te kunnen handelen. (Duur: 30 minuten)

Deel 3
U1 kennis toetsen.

De scholing gaat verder met  vraagstellingen en multiple choice vragen m.b.t. spoed. Dit is een leuke en interactieve manier om te toetsen hoe het gesteld is met de huidige medische kennis. 

Deel 4
Informatie ziektebeelden.

Tijdens deel 4 gaan we door met vraagstellingen en multiple choice vragen passend bij onderstaande onderwerpen/ziektebeelden. Er wordt verder extra uitleg en informatie gegeven. Ook wordt er gebruik gemaakt van filmpjes en geluidsfragmenten. Er is daarbij ook aandacht voor de Triagewijzer. We pakken de ingangsklachten erbij, bespreken de alarmsymptomen en waar je aanvullende informatie en adviezen terug kunt vinden.

Onderwerpen/ziektebeelden:

  • Koortsstuipen
  • Allergische reactie/anafylaxie
  • Neurologische uitval/CVA
  • Buikaneurysma
  • Hypoglycemie
  • Shock
  • Verstikking/verslikking
  • Reanimatie

Deel 5
Communicatie en tips bij spoedgesprekken

Deel 6
Evaluatie leerdoelen en afronding.

Zijn alle leerdoelen aan bod gekomen? Nog vragen of aanvullende uitleg gewenst?